Про звіт директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області про діяльність за 2019 рік

Про  роботу Перечинського районного територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг)  за 2018 рік
14.11.2019
Про ініціювання створення Асоціації органів місцевого самоврядування “Єврорегіон Карпати Україна ­– Карпатська агенція регіонального розвитку”
15.11.2019
Показати всі

Про звіт директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області про діяльність за 2019 рік

                                                                У К Р А Ї Н А

                                         ПЕРЕЧИНСЬКА  РАЙОННА  РАДА

ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Тридцять сьома сесія VIІ скликання

 

                                              РІШЕННЯ                                    проект

 

Від _____  2019 року                   м. Перечин                                      № ______ 

                                                      

Про звіт директора комунальної

установи «Інклюзивно-ресурсний

центр» Перечинської районної ради

Закарпатської області про діяльність

за 2019 рік

 

Відповідно до статті 43  Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», заслухавши та обговоривши  звіт директора комунальної установи « Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської  районної ради Закарпатської області  Головей  Іванни Романівни  про роботу за 2019 рік , районна рада вирішила:

  1. Звіт директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області Головей  Іванни Романівни  про роботу за 2019 рік, взяти до відома.
  2. Комунальній установі « Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області (Головей І.Р.) постійно працювати над:

–  удосконаленням якості виконання робіт  і надання послуг дітям з особливими освітніми потребами району  відповідно до  статутних завдань;

–  підвищенням рівня виконавської дисципліни.

  1. Контроль за виконанням  цього рішення покласти на заступника голови районної державної адміністрації Чомоляк М.І. та на постійну комісію районної ради з питань духовного розвитку, освіти, охорони здоров’я, культури, молоді і спорту, зв’язків з громадськістю, туризму та рекреації (Шеян Ю.Ю.).

 

 

Голова  ради                                                         М.І. ЛАСКІН

 

Звіт

про діяльність КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районої ради Закарпатської області за 2019 рік.

  Стан забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами

віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти

шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки

розвитку дитини, надання психолого-педагогічної допомоги

та забезпечення системного кваліфікованого супроводження спеціалістами

КУ «Інклюзивно-ресурсний центр»

Відповідно до Статуту КУ «Інклюзивно-ресурсного центру» Перечинської районної ради  Закарпатської області директор інформує про  наступне.

Рішенням сесії районної ради  від 05.12.2018 № 496  затверджено Статут комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області у новій редакції та  штатний розпис установи, який складається з 12 штатних одиниць:

  • Директор;
  • Вчитель-логопед – 3 ставки;
  • Вчитель-дефектолог -3 ставки;
  • Вчитель-реабілітолог -2ставки;
  • Практичний психолог – 3 ставки.

Рішенням сесії районної ради від 14.03.2019 № 550 затверджено Положення про проведення конкурсу на посади педагогічних працівників комунальної установи «Інклюзивно- ресурсний центр» Перечинської районної ради Закарпатської області.

10 вересня 2018 року, відповідно до Положення, проведено конкурс з працевлаштування педагогічних працівників в КУ ІРЦ. Таким чином, з 01 жовтня 2018 року в інклюзивно-ресурсному центрі працюють:

– вчитель-логопед ;

– вчитель-реабілітолог  ;

– 2 практичні психологи ;

– вчитель-дефектолог .

12 вересня 2019 року за результатами проведеного чергового конкурсу прийнято на роботу:

  • вчителя-дефектолога (0,5 ставки);
  • практичного психолога (1 ставка);
  • вчителя –логопеда (1 ставка);
  • вчителя- реабілітолога (0,5 ставки).

Станом на жовтень 2019 року семеро педагогічних працівників проводять комплексну оцінку дітей з особливими освітніми потребами, надають методичні рекомендації батькам та вчителям інклюзивної форми навчання, проводять корекційно-розвиткові заняття як на базі КУ ІРЦ та в закладах освіти району.

Відповідно до заяв  батьків та наданих ними необхідних документів,  педагогічними працівниками КУ ІРЦ у 2019 році проведено комплексні психолого-педагогічні оцінки розвитку 58 дітей.  Кожній дитині надано висновок, в якому зазначено компетенцію дитини за напрямками, її потреби та напрями роботи фахівців з зазначенням особливих потреб та рекомендованої освітньої програми навчання.

Таким чином, з 1 вересня 2019 року відповідно отриманих висновків інклюзивно-ресурсного центру:

– для 14 дітей з особливими освітніми потребами у п’яти закладах освіти Перечинського району, організовано інклюзивне навчання з асистентом  вчителя:

  1. Тур’я – Реметівська ЗОШ І-ІІІ ступенів (5 учні);
  2. Поляно-Гутянська ЗОШ І-ІІ ступенів (3 учні);
  3. Тур’я – Полянська ЗОШ І-ІІ ступенів (3 учні);
  4. Порошківська ЗОШ І-ІІІ ступенів (2 учні);
  5. Вільшинківський НВК ЗОШ І-ІІ ступенів (1 учень).

Сучасне законодавство України в галузі освіти забезпечує правові засади подальшого розвитку системи освіти в частині створення умов для навчання, реабілітації, соціальної адаптації, інтеграції в суспільство дітей з особливими потребами, у тому числі з інвалідністю. Нині діти з особливими потребами можуть здобувати освіту в  різних типах закладів загальної середньої освіти: спеціальних закладах та в закладах загальної середньої освіти зі спеціальними та інклюзивними класами.  Однак право вибору закладу освіти або форми навчання залишається виключно за батьками дитини. Відділ освіти, молоді та спорту Перечинської районної ради спрямовує діяльність освітніх закладів району  на забезпечення права на якісну та доступну освіту дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Для забезпечення умов на здобуття освіти дітей з особливими потребами управління освіти і науки та заклади освіти керуються Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Про «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про реабілітацію інвалідів в Україні» та іншими нормативно-правовими актами.

Визначені в цих нормативних документах аналітично-організаційні підходи дають змогу оперативно розв’язувати проблеми, пов’язані з реалізацією прав дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на здобуття гарантованої, якісної, загальнодоступної освіти.

У Перечинському районі діти цієї категорії здобувають освіту в межах системи загальної середньої та дошкільної освіти.

За статистичними даними лікарняних установ міста станом на 01.10.2019 р. загальна кількість дітей з порушеннями психофізичного розвитку становить  169 осіб, що становить 4% від загальної кількості дитячого населення, дітей з розладами спектру аутизму 10 осіб, дітей з ДЦП (дитячий церебральний параліч різного ступеню) 8 та дітей з синдромом Дауна 5 .  З роками спостерігається стійка тенденція до збільшення кількості дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвиткузокрема, з порушеннями зору, мовлення, розумового розвитку, поведінки, із соматичною ослабленістю:

Саме цим зумовлене розширення мережі інклюзивних та спеціальних класів для дітей різних нозологій. У закладах освіти району функціонує 14 класів з інклюзивною формою навчання та 9 класів із навчанням за типовими програмами для спеціальних закладів, у яких корекційну допомогу отримують 88 вихованців.

Адміністрації та педагогічні колективи закладів загальноосвітньої освіти району на достатньому рівні забезпечують право на освіту дітей з особливими освітніми потребами. Працівники закладів  ознайомлені з  нормативно-правовою базою, котра регламентує порядок організації інклюзивної форми навчання. Заклади сформували банки даних про дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю.

Навчально-корекційний процес у спеціальних та інклюзивних класах відбувається за індивідуальними програмами розвитку відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру; до освітнього процесу в цих класах  залучені реабілітологи, логопеди та практичні психологи. Навчання дітей з особливими освітніми потребами здійснюється не лише на спеціально організованих заняттях, а й у повсякденному житті, у різноманітних видах діяльності за допомогою різних форм організації освітнього процесу.

У закладах загальноосвітньої освіти району забезпечено належні умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами.  Педагоги створюють корекційно-розвивальне середовище, яке сприяє реалізації не лише навчально-виховних, а й корекційно-відновлювальних та реабілітаційних завдань, допомагає вихованцям набути навичок практичного життя, збагатити свій індивідуальний досвід з різних розділів програми.  У  школах, де організовано інклюзивну та спеціальну форму навчання   є ресурсні кімнати, у яких є ігрові осередки сюжетно-рольових, театралізованих, настільно-друкованих, будівельних  ігор, куточки сенсорного виховання; облаштовані  куточки чергових,  спортивний осередок, фізкультурних комплексів на повітрі, рухливих ігор, ігор-естафет, матеріали з валеологічного виховання школярів. Ці приміщення ізольовані від основного групового приміщення або це пристосовані кабінети, де з дітьми займаються спеціалісти відповідного фаху. Для організації корекційно-розвивальної роботи з учнями педагоги мають необхідне обладнання, навчально-дидактичні  матеріали та посібники.

Кількість дітей з відхиленнями в розвитку щороку збільшується за рахунок «невиявленого резерву». У закладах освіти немає можливостей упроваджувати систему раннього виявлення та корекції порушень у розвитку в повному обсязі (включаючи сучасні технічні засоби діагностики та корекції).  Проблемним є й те, що більшість батьків приховують дані щодо стану здоров’я дитини, звертаються за допомогою до спеціалістів несвоєчасно або не звертаються взагалі; непоодинокими є відмови батьків від організації спеціального навчання. Але і в цьому випадку діти з досить вираженими відхиленнями в розвитку (наприклад, із середніми і важкими порушеннями  інтелекту, опорно-рухового апарату, розладами аутичного спектру) будуть мати потребу в постійному психолого-педагогічному супроводі і систематичної корекційної допомоги.

Спеціальна освіта дітей з особливими освітніми потребами шкільного віку в районі включає навчання за різними формами відповідно до рекомендацій ІРЦ, ЛКК, побажань батьків.

Дітям з особливостями психофізичного розвитку, які не можуть навчатися в умовах колективу, пропонується навчання за патронажною формою навчання. Так, у закладах загальної середньої освіти за індивідуальною формою через педагогічний патронаж навчання станом на 20 жовтня 2019 року охоплено 4 дитини.

 Кількість дітей, які здобувають освіту за педагогічним патронажем, залишається порівняно стабільною з року в рік, незважаючи на щорічне зростання кількості дітей з вадами психофізичного розвитку.

У закладах загальної середньої освіти за педагогічним патронажем  здобуття освіти охоплено відповідно 4  дітей.

Відповідно до заяв  батьків та наданих ними необхідного пакету документів педагогічними працівниками КУ ІРЦ проведено комплексні психолого-педагогічні оцінки розвитку 202 дітей.  Кожній дитині написано висновок, в якому зазначено компетенцію дитини за напрямками, її потреби та напрями роботи фахівців з зазначенням особливих потреб та рекомендованої освітньої програми навчання.

 

 

Кількість дітей,

які перебувають на інклюзивному навчанні,

 педагогічному патронажі та спеціальному навчанні.

Назва закладу освіти Кількість інклюзивних класів Кількість дітей на інклюзивному навчанні Кількість дітей на педагогічному патронажі Кількість дітей які навчаються у спеціальних класах
Т.Бистрянська  загальноосвітня школа І-ІІ ступенів 47
Порошківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів 2 2 2 32
Т.Реметівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів 3 4 2 6
Т.Полянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів 3 3 1  
П.Гутянська  загальноосвітня школа І-ІІ ступенів 3 3    
Вільшинківський НВК загальноосвітня школа І – ІІ ступенів 1 1-  

У зв’язку з реформуванням системи освіти України освітнє середовище для дітей з особливими освітніми потребами має формуватися на засадах розумного пристосування та універсального дизайну.

Навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку здійснюється за спеціальними навчальними програмами для спеціальних закладів освіти та за індивідуальною навчальною програмою для інклюзивної форми навчання. Навчальний матеріал адаптується  до пізнавальних можливостей учнів, що виявляється в зменшенні обсягу матеріалу, його спрощенні за характером і структурою, збільшенні кількості годин на вивчення окремих тем та постійне повторення навчального матеріалу в поєднанні з предметно-практичною діяльністю.

Проблемним залишається питання навчання та виховання дітей з порушеннями поведінки. Для цієї категорії дітей не визначено сталих рекомендованих програм чи форм навчання.  Для формування навичок соціальної поведінки такі діти потребують спеціальних умов та спеціально організованого середовища, оскільки чим раніше таке середовище для дитини буде створено, тим менше її розвиток відхилятиметься від норми. На сьогодні переважна частина дітей з розладами поведінки навчається в колективах без надання їм відповідної допомоги, що спричинює постійні конфліктні ситуації як між дітьми, так і батьками здобувачів освіти.

Надзвичайно актуальним є питання фахової компетентності педагогічних працівників. На сьогодні фактично немає закладу освіти чи класу або групи, у яких би не навчалася дитина з тими чи іншими порушеннями в розвитку. Тому важливо, щоб педагогічні працівники володіли основами знань і методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Необхідно працювати з педагогами щодо уникненням використання медичної термінології, яку часто неправомірно використовують у  педагогічній практиці для характеристики дітей з особливими освітніми потребами. Важливою є виважена кадрова політика керівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти, котра має спрямовуватися несистемне підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що сприятиме збільшенню результативності корекційної роботи в закладах освіти з дітьми з особливими освітніми категоріями.

Насамкінець хочу зазначити, що ІРЦ протягом 2018/2019 н.р. було проведено 220 консультацій з батьками, 165 з педагогічними працівниками закладів загальної середньої та дошкільної освіти, узято участь у семінарі «Інноваційні підходи в освіті дошкільників із спеціальними освітніми потребами» з теми «Основні напрями діяльності комунальної установи Білоцерківської міської ради «Інклюзивно-ресурсний центр», «Інклюзивне навчання як один із пріоритетних напрямів забезпечення рівного доступу дітей до освіти», брифінгу  для асистентів учителів інклюзивних класів з теми: «Роль інклюзивно-ресурсних центрів в забезпеченні якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами», засіданні Науково-методичної ради науково-методичного центру міста Білої Церкви з теми «Роль інклюзивно-ресурсного центру в забезпеченні якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами», конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації, майстер-класах тощо. Працівники інклюзивно-ресурсного центру пройшли навчання щодо роботи в автоматизованій системі «ІРЦ» та взяли участь у тренінгу «Використання цифрового обладнання та електронних освітніх ігрових ресурсів в інклюзивній освіті», також практичні психологи пройшли навчання щодо використання навчальної програми «Користування психодіагностичими методиками WISC-IV, Leiter-3, Conners-3, PEP-3 та CASD».

 

 

Директор                                                                                                            І. Головей

 

 

Comments are closed.

Перейти до вмісту