Про звіт директора комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської районної ради Закарпатської області за 2018 рік

Про хід виконання Програми забезпечення військовослужбовців – учасників антитерористичної операції в районі медичними препаратами та виробами медичного призначення на 2015-2019 роки (із змінами від 31.03.2016 року, від 14.06.2018 року)
07.02.2019
Про програму національно- патріотичного виховання дітей та молоді на 2019-2023 роки
08.02.2019
Показати всі

Про звіт директора комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської районної ради Закарпатської області за 2018 рік

Проект

Україна                                     

ПЕРЕЧИНСЬКА РАЙОННА РАДА

 Тридцять друга сесія VІІ скликання

 

РІШЕННЯ

 

 _______       2019         року           м.Перечин                               №   

 

Про  звіт директора   комунального

некомерційного підприємства «Перечинський

районний Центр первинної медико-санітарної

допомоги» Перечинської  районної ради

Закарпатської області за 2018 рік.

 

Відповідно до статті 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, заслухавши та обговоривши звіт директора   комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської  районної ради Закарпатської області  за 2018 рік  Малишко Ю. Ю. , районна рада вирішила

 

 

  1. Звіт  директора   комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської  районної ради Закарпатської області  за 2018 рік Малишко Ю.Ю., взяти до відома (додається).
  2. Роботу комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської  районної ради Закарпатської області»  визнати                                                       —————————-.

 

  1. Директору комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської районної ради Закарпатської області Малишко Ю.Ю.:

 

3.1.Забезпечити управління медичним обслуговуванням населення щодо надання первинної медико-санітарної допомоги у відповідності до чинного законодавства.

3.2.Забезпечити  раціональне використанням бюджетних коштів у відповідності до фінансового плану.

3.3.Забезпечити дотримання стандартів лікувально-діагностичного процесу.

 

  1. Контроль за виконання даного рішення покласти на заступника голови районної державної адміністрації Чомоляк М.І., заступника голови районної ради Петрішко М.М. та постійну комісію районної ради з питань духовного розвитку, освіти, охорони здоров’я, культури, молоді і спорту, зв’язків з громадськістю, туризму та рекреації (Шеян Ю.Ю.).

 

 

Голова ради                                                                        М. І. ЛАСКІН                                                                                            

 

Звіт директора   комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської  районної ради Закарпатської області за 2018 рік.

 

І. Загальна частина

 

Надання первинної медико-санітарної допомоги в сільській місцевості району забезпечується комунальним некомерційним підприємством «Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської районної ради Закарпатської області.

13 липня 2018 року комунальний заклад « Перечинський районний Центр первинної медико-санітарної допомоги » реорганізовано шляхом перетворення в одноіменне комунальне некомерційне підприємство.

З 26.07.2018 року наш заклад підключено до електронної системи реєстрації та ведення відносин лікаря та пацієнта. Станом на 01.02.2019 року, 11552 (60%) пацієнта  підписали декларації з лікарями нашого Центру.

15.08.2018 року нами укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з Національною службою здоровя України (НСЗУ) на четвертий квартал і 15 жовтня отримали перші кошти ( 238,9 тис.грн.).

27.09.2018 року подано в ліцензійний комітет МОЗ заяву на отримання ліцензії на медичну практику.

Наказом МОЗ України від 01.11.2018 року за № 1995 « Про ліцензування медичної практики» нашому закладу  видано ліцензію на медичну практику.

24.01.2019 року повторно нами укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з Національною службою здоровя України (НСЗУ) на 2019 рік.

Слід зауважити що адміністрацією нашого закладу за останні півроку проведена маштабна робота, щодо;

  • Відокремлення частини майна зі скороченням працівників на користь новоствореного Перечинською ОТГ Центру ПМСД ;
  • реорганізація закладу шляхом перетворення;
  • оптимізація мережі закладів і штатної чисельності працівників у відповідності до « Перспективного плану розвитку та розбудови спроможних мереж надання первинної медичної допомоги в Перечинському районі» затвердженого головою районної державної адміністрації 30.01.2018 року;
  • створення технічних передумов укладання декларацій з пацієнтами ( автоматизовані робочі місця та доступ до інтернету);
  • розробка та впровадження нової системи оплати праці що сприяє мотивації медпрацівників до якісної і продуктивної роботи;
  • розробка та укладання Колетивного договору між керівництвом та профспілковим комітетом Центру.

В районі сформована оптимальна мережа амбулаторних лікувально-профілактичних закладів. В структуру Центру ПМСД входять 7 амбулаторій загальної практики-сімейної медицини (далі АЗПСМ ) в сс. Дубриничі,  Т.Ремета,  Турички, Т.Пасіка, , Порошково, Т.Бистра, Т.Поляна  та 10 фельдшерсько-акушерських пунктів (далі ФАПів) в сс. Новоселиця, Пастілки,  Туриця, Раково ,Липовець, Вільшинки, Мокра, Маюрки, П.Гута, Свалявка.                    Потужність амбулаторно-поліклінічних закладів Центру складає 312 відвідувань в зміну.

Статус гірських мають 8 сіл району: Турички,  П.Гута, Лумшори, Лікіцари, Липовець, Вільшинки, Новоселиця і Т.Бистра.

В  АЗПСМ  району розгорнуто 12 ліжок денного стаціонару, що складає 6,2 на 10 тис.нас.

Заклад забезпечує первинну, в тому числі невідкладну медичну допомогу – 19208 мешканцям сіл  району , в тому числі дорослі – 11589, діти до 18 років – 7619..

Все населення району обслуговується сімейними лікарями. Навантаження на одну посаду сімейного лікаря в середньому по району 1600  жителів (12,0 посад ).

 

ІІ. Кадрове забезпечення

 

Станом на 01.01.2019 року затверджено штатний розпис Центру в кількості 78,25 (81 фізичних осіб) штатних одиниць в тому числі 14,75 посади лікарів, 34,5 посади середнього медичного персоналу, 9,0 посади молодшого медичного персоналу та 20,0 посад іншого обслуговуючого персоналу. з місячним фондом заробітної плати 748 тис. грн. в т. ч.  нарахування – 114,3 тис.грн..

Слід зауважити , що в закладі із-за дефіциту коштів на заробітну плату за період з 01.07. по 01.10.2018 року було вивільнено 22,5 посад в тому числі 14,5 вакантних та 8,0 – у зв’язку зі скороченням штатної чисельності згідно чинного законодавства.

Забезпеченість посадами лікарів ЗПСМ – 6,2 на 10 тис.нас., (обл.показник 5,9 на 10 тис.нас.) посадами медсестер ЗПСМ – 9,9 на 10 тис.нас..

Укомплектованість фізичними особами штатних посад сімейних лікарів складає 100% (12 фізичних осіб на 12,0 ставки ). На 7,0 (50%) лікарських посадах в Центрі працюють особи пенсійного віку.

Укомплектованість медсестрами ЗПСМ 93,98% (19 фізичних осіб на 19,5 посад).

Кваліфікаційну категорію по ЗПСМ мають 10 лікарів із 12 або 83,3%. Кваліфікаційну категорію по ЗПСМ мають 19 середніх медичних працівників із 19 або 100%.

 

ІІІ. Матеріально-технічне та  фінансове забезпечення

 

Матеріально-технічна база Центру сформована за рахунок будівель, рухомого та нерухомого майна переданого закладу в оперативне управління за рішеннями районної та десяти сільських рад. Стан оснащення медичним обладнанням відповідає табелю оснащення затвердженого наказом МОЗ України від 26.01.2018 року №148 на 70%.

У 6 із 10 ФАПів (40%) відсутня проточна вода. У 1 амбулаторій із 7 відсутній санітарний транспорт, а у 2 – санітарний транспорт з терміном експлуатації більше 16 років. ФАПи сіл Липовець та Мокра і амбулаторія с.Т.Ремета потребують невідкладної реконструкції. АЗПСМ с.Дубриничі – невідкладного капітального ремонту, інші структурні підрозділи Центру потребують поточних ремонтів. Беручи до уваги незадовільний стан матеріально-технічної бази, мала віддаленість до амбулаторій залишається актуальною пропозиція Центру викладена в листі у райраду і райдержадміністрацію №13/2018 від 13.04.2018 року щодо реорганізації в пункти здоровя або пункти тимчасового базування ФАПи в селах Липовець, Свалявка, Маюрки.

Слід констатувати, що за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоровя в рамках заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту « Поліпшення охорони здоровя на службі у людей» для нашого закладу закуплено ;

  • Ноутбуки, 9 штук, на суму 132588 грн.;
  • Електрокардіографи ЮКАРД 100, 3 штуки, на суму 142212 грн.;
  • Глюкометри ,12 штук, на суму 2580 грн.;
  • Стетоскопи, 22 штуки, на суму 2213 грн..
  • Загальна вартість обладнання- 279593 грн..

В поточному році в рамках цього ж проекту планується закупити для нас тонометри, офтальмоскопи, ростоміри та ваги.

В 2018 році виготовлено робочий проект « Капітальний ремонт будівлі та елементів благоустрію АЗПСМ в с. Тур’я- Ремета, Перечинського району Закарпатської області на суму 65000 грн. та містобудівну документацію «Детальний план території земельної ділянки в с. Дубриничі вул.. Дружби 5, Перечинського району для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров’я та санітарної допомоги» на суму 17000 грн. за додатково виділені кошти районного бюджету.

Бюджет по Центру ПМСД у 2018 році складає 7730717,7 грн. в т. ч. 6061167,16 – субвенція державного бюджету за січень-вересень та 1669550,64 –кошти за медичні послуги згідно договору з НСЗУ за жовтень- грудень. Використано  100%  від річного бюджету.Виплату нарахованої заробітної плати за грудень із-за відсутності коштів перенесено на січень поточного року.

Слід зауважити що за рахунок вжитих заходів щодо оптимізації мережі і штатної чисельності працівників Центру, а також завдяки укладеній угоді з НСЗУ дефіцит фонду зарплати зменшено на 473900 грн.( з 1052100 грн. станом на 01.08.2018 року до 578200 грн. станом на 01.01.2019 року). Прогнозуємо  повну  ліквідацію дефіциту з виходом на стабільну ( два рази на місяць) виплату заробітної плати  тільки через 2-3 місяці. Тому для забезпечення належної роботи Центру необхідна фінансова підтримка органів місцевого самоврядування. З метою забезпечення механізму виділення додаткових коштів нами розроблено і подано в районну раду проект відповідної Програми.

На забезпечення медикаментами у 2018 році заплановано 104087 грн. За звітній період використано 100 % від річного  плану.

На пільгове медикаментозне забезпечення на 2018 рік було передбачено 1775,1 тис. грн. проти 1606,2 тис. грн. в 2017 році. Протягом року використано 1769,0 тис. грн., що становить 99,7% від призначень. В т.ч.:

  • для онкологічних хворих заплановано 60,0 тис. грн., використано протягом року 60 тис. грн. або 100%;
  • для хворих на ниркову недостатність заплановано 16,6 тис. грн., використано 14,2 тис. грн. або 85,5% від призначень на рік;
  • для забезпечення хворих цукровим діабетом інсулінами заплановано 1036,4 тис. грн., використано 1035,5 тис. грн. або 99,9% від річих призначень;
  • для забезпечення препаратами хворих згідно державної програми «Доступні ліки» заплановано 608,9 тис. грн., використано 100%;
  • для забезпечення медикаментами учасників АТО виділено 20,0 тис. грн., використано 14,6 тис. грн. або 73%;
  • для забезпечення медикаментами хворих на орфанні захворювання виділено 23,4 тис. грн., використано 100%;
  • інші пільгові категрії – 12,4 тис. грн., використано 12,4 тис. грн. або 100%.

На енергоносії на 2018 рік заплановано 359854 грн. в т. ч. на придбання дров -182437 грн., використано 357335 грн. або 99,3% від запланованих.

 

ІУ. Організація діяльності закладу

 

Починаючи з жовтня 2018 року надання медичних послуг з ПМД здійснюється у відповідності з наказом МОЗ України від 19.03.2018 року  № 504 «Про затвердження Порядку надання первинної медичної допомоги» та договіру про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з Національною службою здоровя України (НСЗУ). Графіки роботи амбулаторій де працюють два і більше сімейних лікаря ( в селах Порошково,Т.Ремети,Дубриничі ) продовжено до 17.00 годин к. ч..На базі цих же закладів забезпечено роботу « чергового кабінету » _щосуботи з 8.00 до 12.00. годин к.ч.. У вихідні та святкові дні сімейні лікарі по потребі надають консультації пацієнтам по телефону.

З метою забезпечення доступності населення сіл району до стоматологічної допомоги нами укладено угоди з райлікарнею щодо функціонування стоматологічних кабінетів в АЗПСМ сіл Порошково і Т.Ремети.

Протягом  2018 року проведено  2 засідання медичної ради Центру ПМСД;  14 оперативних нарад у головного лікаря Центру ПМСД; 10 клінічних конференцій з лікарями району; 12 семінарських занять з середнім медичним персоналом ФАПів, АЗПСМ; 15 адміністративних виїздів в ЛПЗ району та проведено одну статистичну ревізію .

 

У. Основні показники діяльності.

 

Демографічна ситуація в районі протягом 2018 року дещо погіршилася в порівнянні з 2017 роком. Так, рівень народжуваності збільшився і складає 14,59 на 1000 населення проти 12,52 і залишається одним з найвищих в області (обласний показник – 11,17). Найнижчий показник народжуваності відмічається по АЗПСМ сс.Дубриничі – 7,8 та Т.Ремети – 8,1; найвищий по АЗПСМ сс. Порошково – 25,5 та Т.Пасіка – 23,3.

В порівнянні з 2017 роком збільшилася загальна смертність населення району і складає 15,68 на 1000 населення проти 13,98 і даний показник є вищим за обласний показник – 11,67. Також відмічаються коливання рівня смертності в розрізі лікарських дільниць з 9,9 по Порошківській АЗПСМ до 19,4 по Т.Бистрянській АЗПСМ.

Малюкова смертність протягом 2018 року дещо знизилася в порівнянні з 2017 роком і складає 13,51‰ проти 15,12‰ (померло 6 малюків проти 7) і є вищою за обласний показник – 10,45‰. Показник мертвонароджуваності значно зріс і складає 14,68‰ (7 випадків) проти 2,48‰ (1 випадок) за 2017 рік і є значно вищим за обласний показник – 7,58‰. Материнської смертності в районі впродовж звітних років не реєструвалося.

Показник природного приросту і надалі залишається негативним і складає -1,09 проти -1,46 за 2017 рік при обласному показнику  -0,50. Позитивним показник природного приросту населення є на 2-х лікарських дільницях із 7, що становить 28,6%.  Найвищим даний показник є по Порошківській АЗПСМ – +15,6; найнижчим (-9,9) по АЗПСМ с.Т.Ремети.

У структурі смертності дорослого населення основними причинами є:

  1. Хвороби серцево-судинної системи – 54,3% проти 52,4% за 2017 рік. Найвищим даний показник є по с.Раково – 75,0%; найнижчим по с.Т.Пасіка – 40,9%.
  2. Злоякісні новоутворення – 13,8% проти 15,2%. Найвищим даний показник є по с.Турички – 31,6%; найнижчим по с.Порошково – 4,5%.
  3. Смерть від інших хвороб – 13,0% проти 17,0%; в т.ч. смерть по старості становить 7,3% проти 6,8% за минулий рік.

Структура смертності дорослого населення за 2018 рік практично аналогічна 2017 року (лише на ІІ місці – смерть від інших хвороб, на ІІІ місці – від злоякісних новоутворень).

Структура смертності осіб працездатного віку:

  • 38,8% припадає на хвороби серцево-судинної системи;
  • по 15,5% припадає на хвороби органів травлення та нещасні випадки;
  • 14,6% припадає на злоякісні новоутворення.

Структура смертності працездатного населення в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року дещо змінилася: на ІІ місці була смертність від злоякісних новоутворень, на ІІІ місці – нещасні випадки.

Рівень первинної інвалідності осіб працездатного віку в порівнянні з 2017 роком зріс і складає 63,23 на 10 тис. нас. прац.віку проти 49,71 (вперше визнано інвалідами 108 осіб проти 85) і є вищим від обласного показника – 45,18. Рівень первинної інвалідності дитячого населення в 2018 році знизився і складає 23,49 на 10 тис. дит. нас. проти 27,03 (вперше визнано інвалідами 20 дітей проти 23) і є дещо нижчим від обласного показника – 25,15.

Захворюваність дітей 1-го року життя знизилася в порівнянні з 2017 роком і складає 1564,5 на 1000 дітей до 1-го року життя проти 1981,8.

Аналізуючи показники онкологічної служби в порівнянні з 2017 роком, можна сказати слідуюче:

  • дорічна летальність серед первинно виявлених онкологічних хворих є на рівні 2017 року і складає 32,14% (померло 27 хворих із 84) проти 32,31% (померло 21 хворих із 65) і є вищою від обласного показника – 28,95;
  • питома вага злоякісних новоутворень, виявлених вперше в ІІІ ст. (візуальні форми захворювань) зросла і складає 13,04% проти 8,0% при обласному показнику – 16,56%;
  • питома вага злоякісних новоутворень, виявлених вперше в ІV ст. є майже на рівні 2017 року і складає 19,78% (18 із 91) проти 20,48% (17із 83 (обласний показник – 23,02%);
  • питома вага раку шийки матки ІІІ-IV ст. серед сільських жителів складає 100% (2 із 2), проти 25,0% (1 із 4) за 2017 рік при обласному показнику 46,58%;
  • питома вага раку молочної залози ІІІ-IV ст. серед сільських жителів складає 0 проти 50% (1 із 2) за 2017 рік при обласному показнику – 34,97%.

Захворюваність активним туберкульозом в районі в порівнянні з 2017 роком зросла і складає 105,6 на 100 тис. населення проти 68,3 (вперше виявлено 34 випадки проти 22). Хворобливість активним туберкульозом також зросла і складає 139,7 проти 93,2 на 100 тис. населення (45 хворих проти 30). Смертність населення від туберкульозу протягом 2018 року  зросла і складає 15,52 на 100 тис.нас. проти 12,42 (5 випадків проти 4) при обласному показнику – 10,04.

В порівнянні з 2017 роком відмічається незначне зниження  інфекційної захворюваності, яка складає 9783,6 на 100 тис. населення проти 9977,3 (включаючи захворюваність на ГРВІ, грип, ангіни…). Інфекційна захворюваність без ГРВІ, грипу, ангін… є майже на рівні 2017 року і становить 692,4 на 100 тис. нас. проти 698,8 (223 випадки проти 225).

Охоплення населення профілактичними оглядами з метою виявлення туберкульозу протягом 2018 року знизилися в порівнянні з 2017 роком і становить 338,51 на 1000 населення (охоплено 8392 осіб) проти 491,52 на 1000 населення (охоплено 12200 осіб). Показник і надалі залишається одним з найнижчих в області (обласний показник – 536,02). Відсоток виявлених хворих на туберкульоз при профілактичних ФГ-оглядах становить 47,06% (виявлено 16 випадків із 34) проти 40,91% за 2017 рік (виявлено 9 випадків із 22)  при обласному показнику – 44,78%.

Своєчасність проведення первинного вакцинального комплексу дітям до 1-го року покращилася в порівнянні з 2017 роком і складає 51,41% проти 33,20% і є на рівні обласного показника – 50,38%.

Охоплення туберкулінодіагностикою дитячого населення знизилося в порівнянні з 2017 роком з 404,14 до 300,16 на 1 тис. дитячого населення від підлягаючих, і є дещо нижчим від обласного показника – 354,35.

Охоплення новонароджених вакцинацією БЦЖ складає 96,94% проти 96,88%, і є на рівні обласного показника – 96,92%.

Охоплення дворазовим ультразвуковим скринінгом вагітних в терміні до 28 тижнів та охоплення обстеженням на ВІЛ-інфекцію вагітних жінок становить 100%, обласні показники відповідно 98,94% та 99,50%.

Охоплення онкооглядами жіночого населення в районі є майже на рівні 2017 року. Так, протягом 2018 року в районі оглянуто та цитологічно обстежено 5212 жінок, що становить 58,0% від підлягаючих проти 5640 жінок (57,2%) за 2017 рік.

Захворюваність на алкогольні психози в районі є на рівні 2017 року і складає 20,17 на 100 тис. дорослого населення проти 20,14 (по 5 випадків); обласний показник – 7,77.

 

УІ. Робота діагностичних та

лікувально-допоміжних підрозділів Центру

 

Сучасний рівень діагностики потребує відповідного діагностичного обладнання. Структурні підрозділи Центру (лабораторії) не забезпечені обладнанням, необхідним для роботи по сучасних технологіях.

Клініко-діагностична лабораторія Центру представлена трьома структурними підрозділами, що створені при АЗПСМ сіл Дубриничі (0,5 посади), Т.Ремета (1,0 посади), Порошково (2,0 посади).

В 2018 році проведено 128438 аналізів , в т. ч. 77566 загальноклінічних,48968 гематологічних та 1904 біохімічних аналізів.

При Порошківській АЗПСМ функціонує кабінет ультразвукової діагностики (0,25 ставки лікаря). За звітний період проведено 463 досліджень.

З звітній період в лікувально-профілактичних закладах Центру зроблено 3010 ЕКГ-досліджень.

 

 

 

ВИСНОВКИ:

  1. Кадрове забезпечення:
  • Висока питома вага пенсіонерів серед сімейних лікарів – 58,5%;
  1. Матеріально-технічна база:
  • в АЗПСМ с. Т.Поляна відсутній санітарний транспорт;
  • потребують капітального ремонту АЗПСМ сіл Т.Ремета, Дубриничі, Порошково та ФАПи сіл Липовець і Мокра;
  • потребують облаштування проточного водопостачання ФАПи сіл Новоселиця, Пастілки, Свалявка, Липовець, Мокра, Маюрки;
  • потребують будівництво гаражних приміщень для санітарного транспорту в АЗПСМ сіл Дубриничі, Турички, Т.Ремета, Т.Пасіка;
  • залишається не вирішеним питання щодо забезпечення сімейних лікарів БФП ( принтерами).
  1. Фінансування:
  • В фінансовому плані на 2019 рік не передбачено кошти на розвиток закладів ПМСД (закупка основних засобів, ремонти приміщень і будівель).

ПРОПОЗИЦІЇ.

  1. Забезпечити дохідну частину фінансового плану Підприємства в т. ч. за рахунок:

– укладеного договору про медичне обслуговування населення за програмою  медичних гарантій з Національною службою здоров’я України (НСЗУ);

– виділених додаткових коштів на реалізацію заходів районної  Програми «Фінансової підтримки комунального некомерційного підприємства «Перечинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» Перечинської районної ради Закарпатської області на 2019 рік».

2.Забезпечити дооснащення структурних підрозділів Центру медичним обладнанням відповідно до табелю оснащення, в т. ч. за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров’я в рамках заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей».

3.Подальше покращення якості і ефективності ПМД.

4.Забезпечення взаємодії та наступності при наданні медичної допомоги пацієнтам із закладами екстреної та спеціалізованої допомоги.

  1. Звернутись з ініціативою до національної служби здоров’я України (НСЗУ) щодо включення до корегувальних коефіцієнтів для розрахунку тарифу на медичне обслуговування одного пацієнта, включеного до зеленого списку – коефіцієнту сільського населення -1,15.

 

 

 

 

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Перейти до вмісту